Tworzenie własnej marki wiąże się nie tylko z potrzebą jej promocji, aby dotarła do szerokiej gamy odbiorców. Właścicielowi firmy zależy też, aby jej marka była rozpoznawalna. W tym drugim pomoże nam znak towarowy, czyli wszystko, co posłuży do identyfikacji usług lub towarów danej firmy. Jeszcze nie tak dawno znakiem towarowym mogło być logo, etykieta lub zapisane słowo. Idea lub myśl nie kwalifikowały się jako znaki towarowe. Rozwijająca się technologia niejako zmusiła do zmiany przepisów prawa i ostatecznie zniesiono wymóg graficznego przedstawiania znaku towarowego. Znaki towarowe występują w różnych formach: przestrzennej (np. kształt opakowania lub towaru), graficznej (np. symbol, logo, rysunek), słownej (np. nazwa, slogan reklamowy), słowno-graficznej (np. logo z elementami słownymi lub literowymi).
W jakim celu zastrzegać znak towarowy?
W posługiwaniu się znakiem towarowym chodzi przede wszystkim o to, aby przedsiębiorca mógł swoją markę zabezpieczyć nie tylko przed kopiowaniem, ale również przed kradzieżą. Klient natomiast zakupując towar oznakowany w taki sposób, może mieć pewność, że inwestuje w oryginał. Po znaku towarowym rozróżnia się produkty danej firmy od biznesu konkurencyjnego.
Prowadząc przedsiębiorstwo i ciągle w nie inwestując, aby się rozwijało, chciałoby się mieć pewność, że nikt bezprawnie nie wykorzysta prestiżu firmy i nie posłuży się jej znakiem towarowym. Aby zabezpieczyć się przed tego typu niepożądanymi sytuacjami, znak towarowy się zastrzega.
Co się może stać, jeśli nie zastrzegę znaku towarowego?
Bez ochrony prawnej przyznanej przez Urząd Patentowy RP znak towarowy jest narażony na nadużycia ze strony klientów, konkurencji czy niezadowolonych pracowników. Jeśli ktoś bezprawnie wykorzysta znak towarowy firmy, oczerni firmę lub spróbuje zarobić na jej reputacji, marka stanie się bezbronna. Jeśli ktoś szybciej zarejestruje identyczny lub podobny znak, firma może stracić dostęp do mediów społecznościowych, aukcji internetowych czy domeny. W skrajnych przypadkach może zostać zmuszona do całkowitej zmiany nazwy.
Jak zastrzec znak towarowy?
Znak towarowy rejestruje się w Urzędzie Patentowym RP, gdzie należy złożyć odpowiednie dokumenty. Pierwszym krokiem jednak powinno być sprawdzenie, czy dany znak nie jest już przez kogoś zarejestrowany. W tym celu należy skorzystać z baz internetowych, które udostępnia Urząd Patentowy RP. Jeśli coś jest niejasne, można się zgłosić po poradę do radcy prawnego, adwokata lub rzecznika patentowego. Jeśli całość złożonych dokumentów zostanie zaakceptowana przez urząd, wtedy znak towarowy zostanie opublikowany w Biuletynie Urzędu Patentowego. Osoby trzecie będą miały trzy miesiące na zgłoszenie sprzeciwu. Jeśli w okresie sprzeciwowym nikt nie zgłosi żadnych uwag, osoba zgłaszająca otrzyma decyzję warunkową. Następnie należy dokonać opłaty za ochronę i publikację, po czym ochrona znaku towarowego będzie obowiązywać przez dziesięć lat od daty złożenia wniosku.
Należy jednak pamiętać, że nie można zastrzec znaków, które są identyczne z już zarejestrowanymi (np. nazwami firm) lub stanowią powszechnie używane słowa, takie jak „super”.
Nie ma obowiązku zastrzegania znaku towarowego, ale brak ochrony w praktyce oznacza spore ryzyko.